BESTEL MYSTIEK VAN HET ROZENKRUIS
1 IK MEDITEER – 2 IK MOET GAAN – 3 IK HEB LIEF – 4 IK BEN VERLICHT – 5 IK NEEM TOE – 6 IK ZOEK DE HOOGTEN – 7 IK WORD BESCHERMD – 8 IK HOOP OP VERNIEUWING
Jezus werd volgens het evangelie van Mattheüs na zijn geboorte bedreigd door een massale kindermoord die was ingesteld door koning Herodes, maar hij ontkwam daaraan dankzij goddelijke bescherming. Dat is een archetypisch gegeven dat terug te vinden is in meerdere mythen en heilige geschriften vanuit de hele wereld. Daarom kan je erop vertrouwen dat er ook voor jou bescherming van hogerhand is, zeker als je luistert naar de stem van je mystieke hart, de stem van de stilte, en die volgt.
Geopend drieluik in Bad Teinach
Hier zien we een drieluik dat te bezichtigen is in de Dreifaltigkeitskirche in Bad Teinach in het Zwarte Woud in Zuid-Duitsland. Jaarlijks komen er vele duizenden mensen vanuit de hele wereld naar die plek om dit meesterwerk te aanschouwen. Waarom? Omdat de innerlijke betekenis van vele verhalen uit de Bijbel, zowel uit het Oude Testament als uit het Nieuwe Testament, op het middenpaneel op een indrukwekkende op wijze worden verbeeld. Er is een diepzinnige symboliek in verwerkt.
Deze zogeheten Kabbalistische Lehrtafel was een geschenk aan prinses Antonia van Württemberg voor haar vijftigste verjaardag in 1663. De prinses was een geleerde vrouw die deel uitmaakte van een kleine kring van predikanten. De leden van die groep wilden het gedachtegoed van het christendom, de mystiek, de kabbala en het rozenkruis uitdrukken in een wereldsysteem waaruit mensen wijsheid en inspiratie kunnen putten. Verwijzingen naar een dergelijk wereldsysteem zijn al te lezen in de eerste twee manifesten van de rozenkruisers.
In het eerste manifest, de Fama Fraternitatis, staat een spreuk uit de graftempel van Christiaan Rozenkruis die Bach heeft verwerkt in zijn Sinfoniae:
‘A.C.R.C. Deze samenvatting van het heelal heb ik, bij mijn leven, tot een graf gemaakt.’
En in het tweede manifest, de Confessio Fraternitatis R.C. lezen we:
‘Zo zijn ons het naast en ons het meest gelijk die de Bijbel tot richtsnoer van hun leven, tot het hoogste streven naar kennis, en tot een beknopte samenvatting van de gehele wereld maken.’
Het middenpaneel en de twee zijpanelen van de Kabbalistische Lehrtafel
Op de Kabbalistische Lehrtafel van de kunstenaar Johann Friedrich Gruber is enorm veel te ontdekken over het proces van inwijding in de christelijke mysteriën. We beperken ons hier tot de twee zijpanelen.
Op het linker paneel is de vlucht van Jozef, Maria en hun pasgeboren kind Jezus naar Egypte uitgebeeld. Het rechter paneel toont een gebeurtenis vlak na de geboorte van Mozes. Mozes kwam waarschijnlijk omstreeks het jaar 1300 voor Christus ter wereld in een toestand van slavernij in Egypte. Zijn leven werd, evenals dat van Jezus, bedreigd door een kindermoord in opdracht van de koning, in dit geval een farao. Daarom legde zijn moeder haar kwetsbare baby te vondeling in een biezen mandje bij de oever van de Nijl. Daar vond de badende dochter van de farao hem en adopteerde hem. Zij regelde de opvoeding en opleiding van Mozes aan het hof in Egypte.
In zijn boek ‘De grote ingewijden’ beschrijft Eduard Schuré het leven van Mozes en zijn inwijding in de Egyptische mysteriën. Schuré ziet Mozes als een grote ingewijde en gaat in zijn boek ook in op het leven en de werken van zeven andere geestelijk groten: Rama, Krishna, Hermes, Orpheus, Pythagoras, Plato en Jezus.
Het is belangrijk te beseffen dat verhalen over het leven van grote wereldleraren en profeten meestal niet gebaseerd zijn op historisch aantoonbare feiten. Als je de verhalen letterlijk neemt, zijn ze meestal niet waar. Als je ze symbolisch benadert, zijn ze wel waar.
Jezus werd volgens de evangelist Lukas onder gezang van engelenkoren geboren in Palestina in een periode van bezetting door de Romeinen. Verhalen in heilige geschriften over de geboorte van grote profeten of wereldleraren zijn doorgaans geen reportages van hun feitelijke geboorte, maar vertellingen die tot uitdrukking brengen hoe vanaf het begin al duidelijk was dat het kind zou uitgroeien tot een invloedrijke persoon die een grote spirituele opdracht zou gaan vervullen. Ook zijn veel van zulke geboorteverhalen symbool voor de innerlijke geboorte die in jezelf kan plaatsvinden.
De geboorte van Krishna
Er wordt verteld dat Krishna, evenals Jezus, uit een maagd geboren werd. Ook hij werd geboren in een grot of stal en zijn geboorte werd ook aangekondigd door een ster. Tevens werd na Krishna’s geboorte een kindermoord bevolen om hem van de aarde te doen verdwijnen.
De geboorte van Lao Zi
Over de Chinese wijze Lao Zi staat geschreven dat hij geboren werd uit de linkeroksel van zijn moeder. Bij zijn geboorte had hij volgens dat verhaal al grijs haar en liep hij meteen weg.
De geboorte van Boeddha
De geboorte van Siddharta Gautama Boeddha was volgens oude geschriften ook een indrukwekkende gebeurtenis: alle werelden werden overstraald door licht, blinden werden ziende, doven hoorden, lammen wandelden en gevangenen werden van hun ketenen bevrijd.
Mede op basis van dergelijke overeenkomsten concludeert Jan van Rijckenborgh, één van de stichters van het Gouden Rozenkruis:
‘De leerling in de mysteriën moet niet specifiek oosters of westers gericht zijn! Hij dient te staan in het universele. Aan zo’n leerling zal het dan ook vergund zijn iedere grote wereldleraar te ontdekken en te verstaan als ‘gisteren en heden dezelfde’. Daardoor zal hij nimmer tekort schieten in eerbied en dankbaarheid voor welke wereldleraar dan ook.’
Dankbaarheid
De gemoedstoestand van dankbaarheid heeft een hoge trilling en brengt je bewustzijn nauwer in contact met de bron waaruit alle zegeningen voortvloeien. Door dankbaar te zijn breng je je bewustzijn in harmonie met de scheppende energieën van het universum, met de zeven stralen van de Liefde.
Hoe kan je dankbaar zijn? De hedendaagse schrijver en spirituele leraar Eckhart Tolle zegt daarover:
‘Dankbaarheid is een essentieel deel van in het nu zijn. Wanneer je diep in het nu aanwezig bent, ontstaat vanzelf dankbaarheid.’
Ik word beschermd
Het embleem ‘Ik word beschermd’ is geïnspireerd op het eerste vers van Psalm 91:
‘Wie in de schaduw van de Allerhoogste is gezeten, zal overnachten in de schaduw van de Almachtige.’
De afbeelding waarin het hart wordt beschermd voor de krachtige stralen van de geestelijke zon verwijst naar de laatste zin van het eerste manifest van de rozenkruisers. De laatste alinea van de Fama Fraternitatis R.C. luidt:
‘Wie in ernst en van harte mét ons zal gaan, zal daarvan naar goed, lichaam en ziel de vruchten genieten. Maar wie valshartig is of slechts op geld gericht, zal ons in geen geval schade kunnen berokkenen, maar zich in het grootste en diepste ongeluk storten. Ook zal ons Gebouw, ofschoon honderdduizenden mensen het van nabij hebben gezien, in eeuwigheid voor de goddeloze wereld onaantastbaar, onvernietigbaar, onzichtbaar en volkomen verborgen blijven.
ONDER DE SCHADUW
VAN UW VLEUGELS,
O JEHOVA!’
Het gebouw van de rozenkruisers
Een symbolische afbeelding van het gebouw van de rozenkruisers waarvan hier sprake is, publiceerde een zekere Theophilus Schweighart in 1618 een boek in het Latijn. De in het Nederlands vertaalde titel luidt: De spiegel van de wijsheid van het Rozenkruis. Dit werk met drie afbeeldingen en beschrijvingen daarvan wordt wel het vierde manifest van de rozenkruisers genoemd. Het gebouw van de rozenkruisers biedt bescherming. Het heeft betrekking op wat we eerder noemden ‘de universele broeder- en zusterschap’. De afbeelding wordt uitgebreid behandeld in het boek Mystiek van het rozenkruis. Daniël van Egmond schrijft onder andere:
‘Deze plaat toont het huis van de Heilige Geest. Het is de plaats waar de rozenkruisers samenkomen. Het staat op wielen en wordt geleid door de hand van de Heer. We begrijpen dat dit huis zich niet op aarde bevindt. Er is een andere manier van denken en voelen zijn nodig om het huis te ontdekken. Hierin bevindt zich een innerlijke gemeenschap, die deel uitmaakt van wat men de innerlijke kerk noemt. De rozenkruisers maken daarvan deel uit. Vandaar ook dat het huis van de Heilige Geest zich daar bevindt waar ons hart open is, waar we ons op de Heilige richten.’
Psalm 121
We besluiten met de volledige tekst van Psalm 121
‘Ik sla mijn ogen op naar de bergen, vanwaar mijn hulp komen zal. Mijn hulp is van de Heer, die hemel en aarde gemaakt heeft. Hij zal uw voet niet laten wankelen, uw bewaarder zal niet sluimeren. Zie, de bewaarder van Israël zal niet sluimeren of slapen. De Heer is uw bewaarder, de Heer is uw schaduw aan uw rechterhand. De zon zal u overdag niet steken, de maan niet in de nacht. De Heer zal u bewaren voor alle kwaad, uw ziel zal hij bewaren. De Heer zal uw uitgaan en uw ingaan bewaren, van nu aan tot in eeuwigheid.’