BESTEL MYSTIEK VAN HET ROZENKRUIS
1 IK MEDITEER – 2 IK MOET GAAN – 3 IK HEB LIEF – 4 IK BEN VERLICHT – 5 IK NEEM TOE – 6 IK ZOEK DE HOOGTEN – 7 IK WORD BESCHERMD – 8 IK HOOP OP VERNIEUWING
In dit online kerstprogramma hebben we je laten kennismaken met enkele aspecten van de weg van het hart. Dat universele pad van bevrijding hebben we vooral belicht vanuit de spirituele traditie van de rozenkruisers Dat hebben we gedaan aan de hand van interpretaties van enkele emblemen van de hand van Daniel Cramer zoals opgenomen in het recent verschenen boek Mystiek van het rozenkruis van Daniël van Egmond, dat bewerkt is door zijn vrouw Vera de Ley, en waarvan hoofdstuk 7 door haar geschreven is.
Traditie wordt soms ten onrechte geassocieerd met het aanbidden van de as. Voor ons heeft traditie te maken met het brandend houden van het geestelijke vuur!
Door de eeuwen heen is dat geestelijke vuur altijd brandende gehouden door individuele fakkeldragers en kleine vriendengroepen. Zij moesten heel voorzichtig te werk gaan omdat de gevestigde orde dergelijke initiatieven als een gevaar aanmerkte. Teneinde tegenwerking te voorkomen hebben veel groepen die gericht waren op het gaan van het bevrijdende pad in het geheim gewerkt.
BESTEL DE BELIJDENIS DER ROZENKRUISERS BROEDERSCHAP
Onze bazuin zal in volle omvang klinken
In het tweede manifest van de rozenkruisers, De belijdenis van de broederschap van het rozenkruis of Confessio Fraternitatis, lezen we :
‘Onze bazuin zal dan in volle omvang weerklinken. Wat enkelen nu fluisteren en in gesluierde taal verhullen, zal in de toekomst de aarde vervullen.’
Nu, meer dan vierhonderd jaar later, kunnen we zeggen dat die profetie is vervuld. Mede dankzij het internet heeft de wijsheid van het rozenkruis, die in de kern universeel is, wereldwijd ingang gevonden in ontelbare mensenharten en mensenhoofden, vaak zelfs zonder dat zij iets weten van de rozenkruisers of er zelfs nog nooit over gehoord of gelezen hebben.
Een grote meerderheid van de mensheid is weliswaar nog gevangen in de waan en het lijden van alledag en wordt gedreven door zelfbehoud en onstilbare verlangens. Maar we kunnen vaststellen dat er in deze tijd een groot ontwaken plaatsvindt. Niet alleen in de vorm van inzicht in de wijze waarop het bewustzijn van de mensen wordt afgeleid, gemanipuleerd en opzettelijk laag gehouden, maar ook in de vorm van een werkelijk geestelijk ontwaken. Dan gaat het om het opvlammen van de geestvonk in het hart dat helderheid geeft over de zin van het bestaan en doet verlangen naar heelwording in de ruimste zin van het woord. Het kind van Bethlehem is in hen geboren. In de plaatsnaam Bethlehem ligt een belangrijke sleutel verborgen. Het betekent: broodhuis.
Waarom zijn wij mensen hier op aarde? Gerard ten Böhmer formuleert het in zijn boek De zin van het bestaan, verborgen in het graan als volgt:
BESTEL DE ZIN VAN HET BESTAAN, VERBORGEN IN HET GRAAN
Geestelijk brood
‘Kosmisch gezien zijn wij mensen korenaren die op Aarde geboren zijn om als een voedend wezen geestelijk brood uit te delen.’
Het pad van inwijding in de mysteriën is te vergelijken met het proces van brood worden. Zoals rijpe tarwezaden gereed zijn om de hogere weg van ‘brood worden’ in te slaan, zo is de rijpe, ervaringsvolle mens toegerust om een proces van fundamentele verandering in bewustzijn, ziel en lichaam te ondergaan. Dit proces waarin de twee één worden, het tijdelijke en het eeuwige, wordt transfiguratie genoemd.
De alchemische bruiloft en brood worden
In veel authentieke spirituele tradities wordt de inwijdingsweg onderverdeeld in zeven fasen. Dat komt bijvoorbeeld tot uitdrukking in het derde manifest van de rozenkruisers uit 1616. De zeven dagen van De alchemische bruiloft van Christiaan Rozenkruis komen overeen met de volgende fasen van het proces van brood worden.
- het malen van de tarwezaden tot meel;
- het meel mengen met water, gist en zout;
- het gevormde deeg kneden tot het deugt;
- het geknede deeg laten rijzen;
- het gerezen deeg in de vurige oven brengen;
- het gaar geworden brood uit de oven halen;
- Het uitdelen van de broden.
De zeven emblemen van Daniel Cramer die we besproken hebben passen niet op het schema. Met ons verstand kunnen we wel rijtjes maken en het een en ander overdenken, maar de werkelijkheid is zoveel grootser dan we ons kunnen voorstellen.
Verstandelijk gezien krijg je het nooit helemaal juist op een rijtje, en dat hoeft ook niet. Het gaat erom dat het proces van reiniging, loutering en vernieuwing zich in jou gaat voltrekken. Dat gaat niet vanzelf. Het vereist tijd, aandacht en inspanning. Dat hoef je niet uitsluitend alleen te doen. Hulp van hogerhand is overvloedig aanwezig.
Embleem ik hoop op vernieuwing
Dat komt ook tot uitdrukking in het laatste embleem van onze serie van acht. De afbeelding verwijst naar het verhaal van Noach, de ark die hij bouwde en de zondvloed. Dit embleem is een weergave van een situatie van duizenden jaren geleden, maar weerspiegelt misschien wel jouw huidige toestand van zijn.
Jij bent ontkomen aan de vloed van de onwetendheid die over de aarde is uitgestort en waarin velen ten onder zijn gegaan. De onvergankelijke zaadkorrel in je hart is ontloken en uitgegroeid tot een levensboom. Die boom is nog kaal, maar het tere groen is al te zien. De duif, symbool van de geest, bevond zich eerst uitsluitend in de ark rechtsboven op de berg, symbool voor het onzichtbare gebouw van de rozenkruisers, het huis van de heilige geest. Die duif kan zich nu ook op aarde handhaven en brengt de belofte van ‘de vrede die alle verstand te boven gaat’; gesymboliseerd door het olijftakje in zijn snavel. De duif kan zich nog niet in jouw levensboom nestelen, maar als je geduldig gericht blijft vanuit verlangen en hoop, zal de boom groen worden en vruchten gaan dragen.
We kunnen ons voorstellen dat door dit online kerstprogamma de behoefte in je is ontstaan om je verder te verdiepen in de weg van het hart en de wijsheid van het rozenkruis. En misschien heb je ook wel het verlangen om daarover uit te wisselen met gelijkgestemden, want we hebben onderwerpen aangestipt waar je lang niet met iedereen over kunt praten.
‘Hoe kan ik daaraan beginnen?’ Dat is een vraag die ons nogal eens wordt gesteld. Er zijn vele manieren om te beginnen en iedere zoeker zal zijn of haar eigen weg moeten banen. Om het overzichtelijk te houden geven we hier vier suggesties.
Vier suggesties
1 Je kunt je opgeven voor de gratis nieuwsbrief van Pentagram boekwinkel die iedere zaterdagochtend wordt verstuurd naar duizenden abonnees. Daarin tref je niet alleen gedeelten aan over nieuwe boeken die we aanbevelen, maar ook afleveringen van het online jaarprogramma die je kunt beluisteren of lezen. Ook staan er uitnodigingen in voor boekgerelateerde bijeenkomsten, zoals lezingen door auteurs.
2 Beluister of lees elke dag een aflevering van het online jaarprogramma van Pentagram boekwinkel. Het afgelopen jaar, het 100 jaar jubileum van het Gouden Rozenkruis, was dit Rozenkruis nu!. Het zijn korte teksten uit boeken van uitgeverij Rozenkruis pers en beschouwingen daarover die geschreven en ingesproken zijn door tientallen mensen van het rozenkruis. Ook zijn er korte interviews met auteurs die een boek hebben geschreven dat gepubliceerd is bij Rozenkruis pers.
Vanaf januari 2025 gaat een nieuw online programma van start met de titel Oorsprong nu!. De teksten en beschouwingen zijn geïnspireerd op gnostieke geschriften uit de oudheid die in 1945, nu tachtig jaar geleden, zijn gevonden in Nag Hammadi in Egypte.
3 Bekijk de video ‘Mensen van het rozenkruis, wie zijn zij?’. Zij zijn mensen zoals jij en ik. Er zijn grote verschillen tussen hen, maar ze hebben iets gemeenschappelijks dat hen verbindt. Het gaat er natuurlijk niet om dat je voldoet aan een bepaald ideaalbeeld. Het gaat erom dat je met glans jezelf bent, met de glans van de ziel wel te verstaan.
4 Neem deel aan activiteiten van het Gouden Rozenkruis. Dat kan in meerdere plaatsen in Nederland en België en er worden ook live online-bijeenkomsten georganiseerd. Zo kan je deelnemen aan thema-avonden en lezingen, cursussen, bezinningen in de tempel en tempeldiensten.
Eerder genoemde suggesties zijn mogelijkheden die het rozenkruis in verschillende vormen nu biedt ter ondersteuning; het belangrijkste doel is dat u uw vonk, uw innerlijke licht niet laat uitdoven! Hoop op vernieuwing!
Gedeelten uit het tweede manifest van die rozenkruisers
We besluiten met enkele gedeelten uit het tweede manifest van de rozenkruisers uit 1615. De taal is misschien wat ouderwets, maar de boodschap is nu nog net zo actueel als toen.
‘Het is nodig dat alle dwaling, duisternis en gebondenheid nu worden opgeheven. Bij het vorderen van de omwenteling van de grote globe zijn ze geleidelijk ingeslopen in de wetenschappen, de werken en de regeringen, waardoor ze nu voor het grootste deel verduisterd zijn. Zo is er een oneindige verscheidenheid van meningen, vervalsingen en dwaalleringen ontstaan, die het zelfs voor de wijste mensen moeilijk maakt om het juiste te kiezen. Zij worden in verwarring gebracht door de verschillen tussen de verouderde inzichten van beroemde filosofen en hun eigen ondervindingen. Wanneer al deze dingen eenmaal uit de weg geruimd zullen zijn – wij vertrouwen erop dat dit gebeurt – zullen wij daarvoor in de plaats gesteld zien: een zichzelf-eeuwig-gelijkblijvend richtsnoer.’
‘Vindt u niet, dat u na onderzoek van uw gaven, en na het inzicht, die u in de Heilige Schriften bezit, te hebben overdacht, en uit de overweging hoe onvolmaakt en tegenstrijdig alle kunsten zijn, nu eens eindelijk tezamen met ons over hun genezing moet gaan denken? Dat u uw handen moet gaan aanbieden aan God, die het werk verricht, en u gaan wijden aan de eis van uw tijd? ‘
‘Wij erkennen dat vele voortreffelijke geesten door hun beschouwingen veel zullen bijdragen aan de toekomstige vernieuwingen. Daarom matigen wij ons geenszins de roem aan dat ons alleen zo’n geweldige opdracht ten deel zou vallen.’
‘Als u wijs bent, neem dan uw toevlucht tot ons, die niet uw goud afbedelen, maar u integendeel onmetelijke schatten aanbieden; die het niet – onder het mom van een of andere tinctuur op uw goederen gemunt hebben – maar u deelgenoot willen maken van de onze; die u niet voor raadsels plaatsen, maar u uitnodigen tot een eenvoudige en duidelijke uiteenzetting van onze geheimenissen; die niet het verlangen hebben door u opgenomen of ontvangen te worden, maar u roepen tot onze meer dan koninklijke paleizen. Bij dat alles laten wij ons niet leiden door onze pronkzucht, maar door de Geest.’