OORSPRONG NU! – WEEK 1 – WEEK 2 – WEEK 3 – WEEK 4 – WEEK 5 – WEEK 6 – WEEK 7 – WEEK 8 – – WEEK 9 – WEEK 10 – WEEK 11 – WEEK 12 – WEEK 13 – WEEK 14 – WEEK 15
BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN
Valentinus schreef de Verhandeling over de opstanding. Hij ziet de mens alleen al in zijn lichamelijkheid als een kunstwerk. Maar de mens is meer; in hem is het zaad gelegd van de Geest, van de geestelijke mens die in hem kan opstaan. Hij spoort je aan in het volgende gedeelte, je verder te verdiepen in het inzicht van de opstanding.
We ontvingen het inzicht in de opstanding toen we de waarheid leerden kennen en daarin onze rust vonden. Maar omdat jij nu zo vriendelijk verzoekt om juist inzicht te krijgen in de opstanding, schrijf ik je, omdat het iets is van levensbelang. Desondanks geloven velen hier niet in en zijn er slechts weinigen die haar vinden. Laten we deze zaak daarom nu bespreken.
Uit: Verhandeling over de opstanding
BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN
De Opstanding. Anderen kunnen er, door diepe beleving of studie, ongetwijfeld met meer recht over spreken dan ik. Ik vraag mij af wat dit beeld voor mij betekent, als kind van een generatie die de Bijbel nauwelijks kent. In hoeverre leeft zo’n begrip bij mij? Wat heeft het me te vertellen? Vraag het me niet, ik weet het niet.
Maar wacht, ik ben te haastig geweest met mijn antwoord. Hoe zou zo’n groots, universeel beeld alleen bedoeld kunnen zijn voor ‘geleerde’ of ‘belezen’ mensen? Zou het niet ieder mens aangaan!
De ‘Verhandeling over de opstanding’. Luister dan toch maar. Ik zeg het vooral tegen mijzelf, maar misschien ook tegen jou: stap over je eigen hindernissen of bezwaren heen, lees het geschrift – dat honderden jaren in een kruik in Egypte bewaard is gebleven – dat ook wel bekend staat als de ‘Brief aan Rheginos’. Lees het. Nog eens. En nog eens. Ook als je over moeilijke woorden struikelt, ook als jouw eigen bezwaren je lastig blijven vallen.
Want, als jij, net als zoon Rheginos, een zoeker bent, dan zul je iets vinden in deze vroegchristelijke tekst. Dan zul je dóórdringen tot een beeld, dat heel wezenlijk, begrijpelijk en relevant is. De woorden van bijna 1600 jaar geleden, beschrijven dat de Opstanding de énige reden is voor het bestaan van de mens, van jou en mij. Het is van levensbelang.
Al zou je van alle Nag Hammadi-geschriften alléén deze ‘Verhandeling over de opstanding’ lezen, bestuderen en trachten te begrijpen, dan zou je zo veel over je eigen leven leren – over het wezenlijke doel van jouw leven.
Ons leven draait vaak om het uiterlijke, het vergankelijke. We leven vaak alleen naar het lichaam, naar het stoffelijke, vergankelijke deel van de mens. Opgeslokt door het materiële leven – het leven dat de dood als einde kent, die onomstotelijk onze verzamelde schatten wegvaagt. Tenzij wij het zwaartepunt is ons leven weten te verplaatsen, naar het geestelijke. Ons gaan losbreken van het stofgerichte leven, ons durven te onthechten van de uiterlijke verschijningsvormen van de wereld, om ons te richten op het eeuwige, onveranderlijke. Dat is ontwaken. Opstaan tot het ware leven. De opstanding die NU te bereiken is.
Nooit dacht ik na over de Opstanding. Maar het verlangen kende ik al. Naar iets wat blijft, voorbij tijd voorbij dood. Iets wat mij vrijmaakt van verleden, van toekomst. Iets wat van alle tijden is.
Velen geloven niet, ‘maar groot zijn zij die geloven’.