Boeken van en over Ramana Maharschi

1 Wie ben ik – Ramana Maharshi
Het Zelf is dat waar absoluut geen enkele ‘ik’-gedachte is. Dat wordt Stilte genoemd. ~ Shri Ramana Maharshi (1879-1950) wordt door velen beschouwd als een van de grootste verlichten van de twintigste eeuw. Hij onderrichtte met grote helderheid en directheid over jnana yoga en Advaita Vedanta en trok daarmee veel zoekers naar India. Het onderricht van Ramana Maharshi keert steeds weer terug naar die ene centrale vraag: ‘Wie ben ik?’ Wat is de werkelijke aard van dat waarnaar wij verwijzen met het woordje ‘ik’? ‘Wie ben ik?’ functioneert als een geheugensteun en is daarmee een belangrijke inspiratiebron, die de richting wijst naar Inzicht en Bevrijding. Alles wat er meer gezegd of geschreven wordt dan in deze tekst is verwoord, leidt af en kan aanleiding zijn tot verwarring en misverstand. De compacte, directe en heldere taal brengt ons direct naar de essentie van het bestaan. In deze Tijdloze Klassieker-uitvoering staat elke vraag op een nieuwe pagina, en zijn de teksten aangevuld met beeldmateriaal van Shri Ramana Maharshi.

LEES MEER OVER WIE BEN IK

BESTEL WIE BEN IK

2 Veertig verzen over de werkelijkheid
Ramana Maharshi’s onderricht was geen algemeen’ onderricht. Zijn woorden waren voornamelijk gericht tot mensen die hem persoonlijk kwamen bezoeken en die moeilijkheden ondervonden bij hun tocht naar zelfrealisatie en daarom leiding zochten.De essentie van zijn onderricht was zelfonderzoek, in plaats van ‘kennis opdoen’ over van alles en nog wat. Onderzoek van wat het ware wezen is. ‘Wie ben ik?’ ‘Wat is dat ik? Toch schijnt het voor de geestelijke zoeker het moeilijkste te zijn wat er is, omdat we vervreemd lijken van ons ware wezen, het Zelf. Die natuurlijke staat lijkt te worden overschaduwd door onwetendheid, en daardoor ontstaan identificaties met de objecten die juist mogelijk worden door het Zelf. De subtielste en tegelijkertijd meest forse identificatie is het ‘ego’ of ‘zelfbewustzijn’. Door zelfonderzoek komen de wortels van al deze identificaties bloot te liggen en verdwijnt de hardnekkigste identificatie, het zelfbewustziin, in het Zelf.De vrucht van dit zelf‑onderzoek is Zelfrealisatie, de verwerkelijking van het Zelf die onmiddellijke vreugde, sereniteit, kracht, moed, levensvreugde en helderheid zal opleveren.

BESTEL VEERTIG VERZEN OVER DE WERKELIJKHEID

3 Ramana Maharshi in woord en beeld
Er zijn maar weinig leraren en wijzen uit spirituele tradities zo bekend, geliefd en gerespecteerd als de in Zuid-India geboren Sri Ramana Maharshi (1879-1950). Ken Wilber noemde hem ‘de grootste wijze van de twintigste eeuw’, en ook de Dalai Lama, Carl Gustav Jung, Mahatma Gandhi en vele anderen zagen hoe bijzonder Ramana was en hoe effectief zijn methode van ‘zelfonderzoek’ is.  In het voorwoord schrijft de in 2007 overleden Engelse advaitaleraar Douglas E. Harding: ‘Hoe vaak had ik niet gehoord en gelezen dat Verlichting de zeldzaamste, de moeilijkste en de meest onbereikbare toestand is die er bestaat – in feite onmogelijk is – en hier was deze grote wijze die ons vertelde dat er juist niets gemakkelijker is dan dat. Inderdaad was dit ook mijn eigen ervaring (…)
Voor hem zijn alle moeilijkheden waar mensen mee kampen terug te voeren op slechts één probleem: een verkeerd begrepen identiteit. Elk probleem wordt opgelost door te zien “Wie” het heeft. Op het niveau van het probleem zelf is het nooit op te lossen. En dat kan ook niet anders. Er bestaat geen grotere onzin, geen fundamenteler en schadelijker dwaling dan het idee dat je in wezen bent zoals je gezien wordt. Het idee dat je een tot deze zienswijze gereduceerd menselijk wezen bent, is een ziekte die zo diep verankerd is dat ze de grondslag vormt van alle andere ziektes. Zodra deze basisziekte – een verkeerd begrepen identiteit – is genezen, valt alles precies op zijn plek.

BESTEL RAMANA MAHARSCHI IN WOORD EN BEELD

4 Sprekende stilte – H. van den Boogaard
Door als jongen van zestien de dood recht in de ogen te kijken, ontdekte Ramana Maharshi (1879 – 1950) de uiteindelijke waarheid over zichzelf. Hij besefte dat de levende Leegte waarmee hij geconfronteerd werd zijn ware natuur was, zijn onaantastbare innerlijke Zelf. In het licht van dat inzicht kon de persoon die hij altijd was geweest niet langer overleven.  Na zijn Zelfrealisatie trok Ramana naar de berg Arunachala in Zuid-India en vestigde zich daar permanent. In de loop der jaren groeide er als vanzelf een gemeenschap van volgelingen om hem heen. Hij was niet geneigd veel te praten, maar er was wel altijd de bereidheid om vragen van volgelingen en bezoekers te beantwoorden. Hij leidde elke vraag terug naar de kernvraag van zijn leer: ‘Wie is het die deze vraag stelt? Wie ben je in het diepst van je wezen?’ Middels deze benaderingswijze moedigde hij alle zoekers naar de waarheid aan hun ware identiteit te ontdekken door de aandacht naar binnen te richten, naar de plaats waar alle ervaringen uit voortkomen. Ramana was de perfecte belichaming van zijn eigen leer. Zijn vrede doordrong alle mensen om hem heen. Het was vooral deze sprekende stilte die talloze zoekers uit alle uithoeken van de wereld naar zijn ashram deed reizen, en die de aanzet is geweest tot de bloei van de Advaita Vedanta zoals we die nu kennen. ‘Er is niets dan het Zelf, en jij bent Dat. Wees dus gewoon dat wat je bent. Een andere mogelijkheid is er niet.’

BESTEL SPREKENDE STILTE

5 Ramana Upanishad
In dit boek staat de vraag ‘Wie ben ik ?’ volldig centraal. Niet als vraag naar een persoonlijke invulling, zoals een talent of karaktereigenschap, maar als onderzoek naar de diepste grond van datgene wat wij beleven als ‘ik’, de ware natuur ervan. Ramana Maharshi wijst ons met deze vraag naar de wortel van onze hele psychische inhoud, van al onze persoonlijke verwikkelingen.

BESTEL RAMANA UPANISHAD