Lezing ‘De chymische bruiloft van Christian Rosenkreuz’ door Bastiaan Baan – Rudolf Steiner over rozenkruisers

ZEVEN INLOOPOCHTENDEN OVER DE ALCHEMISCHE BRUILOFT IN HAARLEM EN ARNHEM

BESTEL MYSTERIËN EN FAKKELDRAGERS VAN HET ROZENKRUIS

Christian Rosenkreutz, zijn missie, zijn appèl, ons antwoord. Dat is de titel van een 15-delige cursus dir Bastiaan Baan en Jesse Mulder van december 2023 t/m juni 2024. De bijeenkomsten vonden plaats in de Raphaëlkerk in Zeist, zijn opgenomen op video en gepubliceerd op een youtube-kanaal van de Christengemeenschap, een kerkgenootschap dat voortgekomen is uit de antroposofie van Rudolf Steiner (fakkeldrager van het Rozenkruis 16).  Hierboven is de vijfde les te beluisteren en te bekijken. Daarin geeft Bastiaan Baan een introductie op De chymische bruiloft van Christian Rosenkreutz, een inwijdingsgeschrift de rode draad vormt voor de inloopochtenden die het Gouden Rozenkruis in het najaar van 2024 verzorgt in Haarlem (start dinsdag 10 september) en Arnhem (start vrijdag 13 september) aan de hand van het boek Mysteriën en fakkeldragers van het Rozenkruis.    

De rozenkruiserswijsheid is een beeldenzaal en een raadseltaal. Het zou u dus een illusie zijn om in één of ook zeven avonden al die beelden te ontraadselen en deze taal te beheersen. Je moet je niet voorstellen dat je een snelle toegang kunt krijgen tot deze inhouden. Op dit gebied zijn hardlopers doodlopers. Dit motief komt vanavond nogal eens vaker voor.

Maar als je allengs in staat bent om deze beeldentaal te verstaan, dan heb je daarmee een sleutel in de hand waarmee je ook de beeldentaal van sprookjes, van de Bijbel, van de Apocalyps, van de Liber Mundi (het boek van de wereld) en vooral de beelden van imaginaties te leren verstaan. Je komt dus helemaal thuis in een imaginatieve taal, beeldentaal.

Kort iets over de methode die nodig is om dezer beeldentaal te ontraadselen. Rudolf Steiner heeft een opstel geschreven, een vrij uitvoerig verhaal, waarin hij achtereenvolgens de zeven dagen van de Chemische bruiloft bespreekt. Dat methodische laat zien: hoe kom je op het spoor van deze beeldentaal. Ik lees in zijn eigen woorden voor wat hij daarover zegt:

‘Wie in de geestelijke wereld waarneemt, moet weten dat hem soms imaginaties ten deel vallen, die hij vooralsnog niet kan verstaan. Hij moet ze als imaginaties nemen zoals ze zijn en ze als zodanig in de eigen ziel laten rijpen. Tijdens deze rijping brengen ze in het innerlijk van de mens kracht voor die het begrip van de imaginatie tot stand kan brengen. Als de mens ze zou willen verklaren op het ogenblik dat ze zich aan hem openbaren, zou hij dit niet met geschikt instrument doen en ongerijmdheden denken. In de geestelijke ervaring hangt het er veel van af of men het geduld heeft waar te nemen, de waarnemingen vooralsnog eenvoudig te nemen zoals ze zijn en met het begrijpen te wachten tot het geëigende tijdstip.’

Dat is een ongelofelijke methodische aanwijzing. Niet alleen voor de beeldentaal van de Chymische bruiloft, maar voor alle vormen van beeldentaal zoals die dan ook in sprookjes, in de Apocalyps, in de beeldentaal van het Oude en Nieuwe Testament, maar ook in de beeldentaal van de natuur te vinden zijn. We zijn veel te snel met ons oordeel en menen te weten welk beeld wat betekent.

Het sleutelwoord om toegang te krijgen tot deze beelden is geduld, of – een gezegde dat later op de avond een belangrijke rol zal spelen, een gezegde uit de rozenkruiserskringen: festina lente .. haast u langzaam. Eile mit Weile, zegt de Duitser. Dat geldt voor al deze beelden.

Hier hebben we meteen iets te pakken wat toepasbaar is op alle raadsels in het leven, op alle wensen die niet vervuld worden, op alle raadselbeelden die het lot of die andere mensen ons geven. Ik druk het uit in de taal van een tijdgenote die hier in de gemeente Zeist haar sporen heeft nagelaten: de dichteres Lita Vuerhard, ooit bekend onder het pseudoniem Lieve Lita. Lita Vuerhard schreef na jarenlang gepuzzeld te hebben over een raadsel, over een wens die niet werd vervuld. Het volgende gedicht:

Ook als een wens niet wordt vervuld,
heeft dat zijn diepste reden.
Heb lief en heb geduld.
Wees met je lot in vrede,
totdat je op een nacht misschien
de zin ervan zult kunnen zien.

Dat overkwam haar na jaren geleefd te hebben met een niet vervulde wens. Je moet zo’n wens koesteren. Je moet erop broeden. je moet het aangrijpen en weer loslaten. Je moet het onder je hoofdkussen leggen en plotseling wordt het je in de nacht geschonken.

Dat over de methode om met deze raadseltaal om te gaan.

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN VAN RUDOLF STEINER OVER DE ROZENKRUISERS

Ik kan heel kort zijn over het ontstaan van de Chymische bruiloft van Christiaan Rosenkreuz, hoewel ik besef dat deze kortheid ook weer allerlei vragen oproept. De schrijver ervan Valentin Andreae (fakkeldrager van het Rozenkruis 8) is zich hoegenaamd niet bewust van wat hij opschrijft op heel jonge leeftijd. Hij is misschien 18 of 19 als deze geschiedenis uit zijn pen vloeit.

Rudolf Steiner zegt: De chymische bruiloft is niet door een mens geschreven. Valentin Andreae heeft zijn hand geleend om geïnspireerd te schrijven. Zoals de secretaris van Napoleon zijn eigen stempel niet drukt op datgene wat hij schrijft, zo heeft Valentin Andreae op geen enkele manier invloed uitgeoefend op datgene wat hij schreef. Je kunt je dat enigszins voorstellen als je ziet hoe laatdunkend Valentin Andreae zich op latere leeftijd over dit werk heeft heeft uitgelaten. Dat was een lubridium, een spelletje, iets wat zomaar in hem op kwam.

Maar, als je al deze beelden op de keeper beschouwt, en als je volgens de methode van Lieve Lita daarop broedt en ze koestert, dan merk je gaandeweg wat een ongelooflijk rijke inhouden dit zijn. Dit meen ik mogen te zeggen na me meer dan veertig jaar met deze inhouden bezig te hebben gehouden.

De eerste stap wat betreft de inhoud, we gaan heel basaal te werk. Wat is een bruiloft? Wat is een huwelijk? Wat is chemisch? Wat is chymisch? Die vier begrippen wil ik om te beginnen aan een onderzoek onderhevig laten zijn.

CHRISTIAN ROSENKREUZ
zijn missie – zijn appèl – ons antwoord
Cursus van de Christengemeenschap in Zeist door Bastiaan Baan en Jesse Mulder

  1. 01-12-2023 Rozenkruiser- motieven in de legenden van Kaïn en Hiram
  2. 15-12-2023 Lazarus – ‘Johannes de alchemist’
  3. 12-01-2024 Het rozenkruisers-keerpunt in de 13e en 14e eeuw
  4. 26-01-2024 Fama, Confessio en de ‘Geheime Figuren der Rosenkreuzer’
  5. 09-02-2024 De Chymische Bruiloft van Christian Rosenkreutz
  6. 23-02-2024 Alchemie en rozenkruisers
  7. 08-03-2024 De graaf van Saint Germain
  8. 22-03-2024 Sporen van de rozenkruisers in Europa en Noord Amerika
  9. 05-04-2024 Antroposofie: het rozenkruiserschap van onze tijd?
  10. 19-04-2024 Rozenkruiserschap in het denken, voelen en willen 1
  11. 03-05-2024 Rozenkruiserschap in het denken, voelen en willen 2
  12. 17-05-2024 Wegen en dwaalwegen
  13. 31-05-2024 De roep van Christian Rosenkreutz in biografieën
  14. 14-06-2024 Werken met rozenkruiser-meditaties (video-opname niet beschikbaar)
  15. 28-06-2024 Liefde voor de aarde

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN OVER DE ALCHEMISCHE BRUILOFT

ZEVEN INLOOPOCHTENDEN OVER DE ALCHEMISCHE BRUILOFT IN HAARLEM EN ARNHEM