De kleine prins – klassieker van Antoine de Saint Exupéry – bijpassende betoverende muziek van Ad de Jong

Op de opnamedag van het online symposion Plaatsen waar de geest waait – innerlijk christendom in hoopvolle tijden van Stichting Rozenkruis klonken naast Sparkling Cosmos enkele van de hierboven te beluisteren (in het najaar van 2014 opgenomen) muziekstukjes van musicus en componist Ad de Jong (rechts op bovenstaande foto). Deze muziek was bedoeld ter ondersteuning van het toneelstuk De Kleine Prins, gebaseerd op het beroemde gelijknamige boek van Antoine de Saint-Exupéry, dat jeugdleiders van het jeugdwerk en musici van de Geestesschool van het Rozenkruis jaren geleden hebben opgevoerd voor kinderen en voor mensen die zich kind gevoeld hebben.

Het toneelstuk is verschillende keren uitgevoerd in de locatie van het Rozenkruis in Eindhoven op het conferentiecentrum Renova in Bilthoven. De originele instrumentale bezetting in Eindhoven was met fluit, altviool, cello en piano. Op Renova klonk er een althobo in plaats van de altviool.

BESTEL DE KLEINE PRINS

De kleine prins is een prachtig modern sprookje, geschreven voor jong en oud en schitterend geïllustreerd door de auteur. Over de hele wereld wordt het gezien als een klassieker. De verteller, een piloot, verhaalt hoe hij na een noodlanding met zijn vliegtuig in de woestijn de kleine prins ontmoet. De wijze en betoverende verhalen die de kleine prins vertelt over de planeet waar hij woont met een hooghartige bloem, over de andere planeten die hij bezoekt met hun merkwaardige bewoners en over zijn gevecht met de slechte zaadjes, maken de kleine prins tot een verrukkelijke en onvergetelijke figuur.

BESTEL DE KLEINE PRINS

Ad de Jong: ‘Met muziek kun je zonder woorden rechtstreeks tot het hart spreken, waardoor er een bepaalde sfeer wordt neergezet dat een bepaald gevoel oproept. Met mijn muziek heb ik geprobeerd me rechtstreeks op het kinderhart te richten. Muziek mocht dus niet gecompliceerd klinken, maar open en duidelijk. Het moesten bovendien korte stukjes zijn die op meerdere plaatsen in het toneelstuk ingezet konden gaan worden. Uiteindelijk werd het een heel puzzelwerk waarbij er naast het acteerwerk letterlijk ook een klankbeeld ontstond.

  1. Opening
  2. Melancholie
  3. Enthousiasme
  4. Blijheid
  5. Vastberadenheid

Op het symposion ‘Plaatsen waar de geest waait’ in juni 2021 heb ik muziek uitgezocht bij de musici die op deze dag beschikbaar waren. Vandaar dat ik  uitkwam op de muzikale bezetting van de Kleine Prins. Melancholie en Vastberadenheid heb ik samengevoegd tot Zefir, de (gunstige) westenwind, dat naadloos aansluit op het thema van het symposion. Mijn gedachten dwaalden af naar het beeld van Giambologna (Jean de Boulogne, 1529-1608), die Hermes (Mercurius) geboren laat worden uit de mond van Zefir, waarbij het zijn bedoeling was dat dit beeld in een fontein kwam te staan, zodanig dat het gezicht van Zefir net boven de waterspiegel uit zou komen, zodat het volgende beeld ontstaat: Zodra Zefir blaast vanuit het levende water komt Hermes naar boven.’

ZEVEN CITATEN UIT DE KLEINE PRINS

  • Alleen kinderen weten wat ze zoeken.
  • Als ik drieënvijftig minuten over had, dan liep ik heel rustig naar een bron.
  • De mensen hebben geen tijd meer iets te leren kennen. Ze kopen dingen klaar in winkels. Maar doordat er geen winkels zijn die vrienden verkopen, hebben de mensen geen vrienden meer.
  • De woestijn is zo mooi doordat er ergens een put verborgen is.
  • Dit is mijn geheim, het is heel eenvoudig: alleen met het hart kunt je goed zien. Het wezenlijke is voor de ogen onzichtbaar.
  • Een paar rupsen zal ik wel moeten verdragen, als ik ooit vlinders wil zien.
  • Grote mensen begrijpen nooit iets uit zichzelf en voor kinderen is het vervelend hen altijd weer alles uit te moeten leggen.
  • Voor sommige mensen die veel reizen dienen de sterren als gids. Voor anderen zijn het alleen maar lichtjes.
  • Wat de woestijn zo mooi maakt, is het feit dat hij ergens een waterput verschuilt.

EEN SELECTIE VAN WERKEN VAN AD DE JONG

BESTEL DE KLEINE PRINS