Richard Wagner boeken over muziek

1 Geschriften over eigen werk
In Geschriften over eigen werk zijn de belangrijkste teksten van Richard Wagner over zijn muziekdrama’s verzameld. De componist vertelt over zijn eerste opera’s, de zoektocht naar een nieuwe vorm (het Gesamtkunstwerk), het fiasco van Tannhäuser in Parijs, de betekenis van de Ring des Nibelungen, Bayreuth en het mystieke drama Parsifal. Tevens komt Wagner aan het woord als artistiek ondernemer, crowdfunder, regisseur en recensent van eigen werk. Dit boek biedt een unieke kijk achter de schermen van Wagners operabedrijf. Hoe vertaalt Wagner zijn utopische vergezichten naar het toneel? Wat zeggen zijn opera’s ons vandaag de dag? Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Leo Cornelissen, voorzitter van Wagnergenootschap Nederland.

BESTEL GESCHRIFTEN OVER EIGEN WERK

2 Geschriften uit de nalatenschap, open brieven en herinneringen
Vijftig jaar schrijverschap in één band. In dit negende deel van de reeks Prozageschriften van Richard Wagner zijn de teksten bijeengebracht die grotendeels ontleend zijn aan de postuum uitgegeven banden van Wagners verzamelde werken. Deze teksten geven in hun samenhang een fascinerend beeld van Wagners zoektocht naar een nieuwe vorm van muziektheater: het Gesamt kunstwerk. Na zijn vroege mislukkingen was het voor Wagner duidelijk dat hij zijn eigen weg moest volgen. De bestaande burgerlijke cultuur met haar commerciële amusement was nog niet klaar voor Wagners kunstwerk van de toekomst. Wagner gaf ondanks alle tegenslagen niet op en wist uiteindelijk zijn levenswerk te voltooien: de opvoering van Der Ring des Nibelungen in een op zijn aanwijzingen gebouwd theater. Dit boek doet verslag van deze epische reis. Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Hans van den Boom.

BESTEL GESCHRIFTEN UIT DE NALATENSCHAP, OPEN BRIEVEN EN HERINNERINGEN

3 Geschriften over muziek
In Geschriften over muziek komt de musicus Wagner aan het woord als criticus, recensent en dirigent. Wat ziet Wagner in zijn grote voorbeeld Beethoven? Hoe waardeert hij zijn tijdgenoten? Wat is zijn rol in het debat over absolute muziek en programmamuziek? Wagner schrijft ook uitgebreid over de muzikale praktijk. Zijn opstel Über das Dirigieren wordt tot op heden door professionele dirigenten beschouwd als een van de meest invloedrijke studies over orkestdirectie. Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Daniele Gatti, vanaf 2016 chefdirigent van het Koninklijk Concertgebouworkest.

GESCHRIFTEN OVER MUZIEK

4 Opera en drama
Opera en drama is het handboek voor het Gesamtkunstwerk. Vanuit de kleinste elementen van de taal en de muziek tot het schilderen met orkestklank, leidmotieven en het gebruik van de mythe ontwikkelt Wagner zijn revolutionaire muziekdrama. De losbandige opera en het verstarde theater moeten wijken voor het kunstwerk van de toekomst. Na het mislukken van een politieke revolutie stort Wagner zich op de hervorming van de kunst. Terwijl hij werkt aan Der Ring des Nibelungen, zoekt de alchemist Wagner naar een formule om alle kunsten met elkaar te versmelten. Wagner maakt totale kunst. Maar is deze ook totalitair? Voor het eerst wordt Wagners theoretische hoofdwerk uitgebracht in het Nederlands. Door een uitgebreide inleiding en verhelderende noten wordt de tekst toegankelijk voor iedere geïnteresseerde lezer, leek of specialist. Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Pierre Audi.

BESTEL OPERA EN DRAMA

5 Het kunstwerk van de toekomst
In Het kunstwerk van de toekomst (1849) legt Wagner het fundament voor zijn Gesamtkunstwerk. Na zijn vlucht uit Dresden, wegens revolutionaire activiteiten, schrijft hij in Zürich zijn belangrijkste theoretische teksten en werkt hij aan Der Ring des Nibelungen. Wagners prozawerken vormen een fascinerend masterplan voor zijn innovatieve muziekdrama’s. Uit het Duits vertaald, ingeleid en geannoteerd door Philip Westbroek met een voorwoord van Klaus Bertisch.

BESTEL HET KUNSTWERK VAN DE TOEKOMST

LEES OVER DE OPERA’S VAN RICHARD WAGNER

BESTEL DE OPERA’S VAN RICHARD WAGNER