Vijf citaten uit het nawoord van het boek ‘Rebible’ van Inez van Oord, ontdekking van vergeten verhalen uit de Bijbel

RESERVEER EEN PLAATS VOOR DE LEZING REBIBLE OP 9 MEI

Zodra je gaat praten over God of de Bijbel, kom je in een wereld van meningen, vergissingen, verwijten en enthousiasme, maar ook in een wereld van fabels, parabels, mythische voorstellingen, simpelweg omdat we niets anders hebben dan woorden.

We willen al duizenden jaren woorden vinden voor iets wat niet uit te leggen is; in alle spirituele stromingen wordt dat geprobeerd, en als je zo naar de teksten gaat kijken, dan zit er van alles onder verborgen. Bijbelse teksten zijn maar etiketten van een mysterieuze inhoud. En die inhoud kun je als het ware proeven, als je gaat begrijpen dat alle teksten ontoereikend zijn.

Er zijn altijd mensen die kritisch over de Bijbel praten: primitieve, totaal verouderde verhalen, over een stelletje barbaren, die kruisigen, stenigen … En dan zijn er mensen die alles juist heel letterlijk nemen, en consequent vasthouden aan een eigen interpretatie, of een interpretatie die is ingegeven door hun geloof, hun paus, hun goeroe, wie dan ook. Het gesprek hierover loopt vaak vast op afgeperkte overtuigingen. Die kunnen levensgevaarlijk zijn, dat laat de geschiedenis zien, en dat zal de toekomst waarschijnlijk ook laten zien. Het heeft dus geen zin om zo met elkaar en met deze verhalen om te gaan.

In bijbelverhalen krijg je alleen de gebeurtenissen, de rest mag je er zelf bij denken, proeven of ervaren. In elk verhaal zit weer een andere ‘waarheid’ om het maar even zo te noemen. Er is dus niet één waarheid, elk verhaal brengt weer iets anders naar de oppervlakte. Niets staat vast. De tekst verandert niet, nooit meer, maar wel ons begrip ervan, dat wordt nieuw in elke generatie.

Veel verhalen hebben iets weg van een ander, ouder verhaal. De schrijvers hebben zich laten inspireren. Dat feit geeft een nieuwe kijk op oude boeken. Eeuwen gingen voorbij verhalen werden verteld, elementen van het ene zitten in het andere. Alles verandert voortdurend. Dat geldt voor onze wereld en onze kijk op de wereld, maar ook voor onze lichamen, onze relaties, onze verhalen en ons geloof. Alles beweegt voortdurend, onze ideeën over de Bijbel dus ook. Het is onmogelijk (en onzinnig) om de teksten van toen maatgevend te laten zijn voor nu. Geen tekst is voor eeuwig.

Bron: Rebible – ontdekking van vergeten verhalen door Inez van Oord

DOWNLOAD REBIBLE ALS E-BOOK