1 U bent goden – Synopsis 1
Het onderricht van Meester Omraam Mikhaël Aïvanhov heeft alleen mondeling plaatsgevonden. Synopsis-1 is de eerste van drie delen, waarin een synthese is gemaakt aan de hand van geïmproviseerde voordrachten. Synopsis-1 behandelt een staalkaart aan inzichten uit de leer van de ingewijden, waarin Meester Omraam Mikhaël Aïvanhov de mens oproept een innerlijk werk te doen dat nodig is om de evolutie van de mensheid te bevorderen. Hij sluit aan op de boodschap van Jezus Christus en biedt de lezer inzichten vanuit de ‘Leer der Ingewijden’. Zelf zegt hij het zo: Onder de boodschappers van God is Jezus de grootste revolutionair geweest, de eerste die alle oude gebruiken overtrad. Met zijn kruisiging heeft hij geboet voor zijn stoutmoedigheid om te zeggen dat hij Gods zoon was en dat alle mensen eveneens zonen en dochters van God zijn. De vasthoudendheid waarmee Jezus de goddelijke afstamming van de mens benadrukte, tartte en prikkelde de schriftgeleerden en Farizeeën zozeer, dat zij hem bijna hadden gestenigd. Maar Jezus zei hun: ‘Ik heb door de Vader veel goeds voor u gedaan, waarom wilt u mij stenigen?’ ‘Voor een goede daad zullen we u niet stenigen,’ antwoordden ze, ‘maar wel voor de godslastering: u bent een mens, maar u beweert dat u God bent!’ En daarop bracht Jezus hun een vers uit de Psalmen in herinnering: ‘Staat er in uw wet niet geschreven: “Ik heb gezegd: U bent goden”?’
2 Op aarde zoals in de hemel – Synopsis 2
‘Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel’. Heel de inwijdingswetenschap is in deze paar woorden samengevat. Hermes Trismegistus zegt in de Tafel van Smaragd: ‘Dat wat onder is, is gelijk aan dat wat boven is’, dat wil zeggen dat alles wat op aarde bestaat een verbinding heeft met boven, met de wereld van de archetypen. Hermes Trismegistus zegt niet dat de wereld hierbeneden volkomen identiek is aan de wereld hierboven, maar ‘zoals’, wat betekent dat het een beeld, een nabootsing is, zoals de schaduw van een boom niet de boom zelf is of zoals het beeld van een mens in een spiegel evenmin die mens zelf is. Tussen de hemel en de aarde bestaat natuurlijk een verschil in dichtheid van materie, in afmetingen, kleuren, vormen enz., maar er bestaat ook een overeenstemming in de structuur en de organisatie. De wereld hierbeneden, hoewel onvolmaakt, kan ons de weg wijzen om de werkelijkheid van hierboven terug te vinden. En omdat Jezus deze wet van de overeenstemming kende, heeft hij gezegd (in het Onze Vader): ‘Uw wil geschiede op aarde zoals in de hemel.’ Omraam Mikhaël Aïvanhov
BESTEL OP AARDE ZOALS IN DE HEMEL
3 Het leven, meesterwerk van de geest – Synopsis 3
‘In deze tijd schijnen de biologen, althans sommigen onder hen, de erfgenaam, de opvolger te willen zijn van al die alchemisten, magiërs en kabbalisten die gezocht hebben om het elixir van het onsterfelijke leven en het universele geneesmiddel te vervaardigen, de doden te doen verrijzen of het leven in de onbezielde materie te introduceren. Dankzij de technische vooruitgang zullen ze bepaalde resultaten behalen, maar het essentiële zal hun altijd ontgaan: als tovenaarsleerlingen zullen ze erin slagen wat in elkaar te knutselen, misschien enkele gedrochten te fabriceren en men zal een poosje kunnen geloven dat er sprake is van een grote wetenschappelijke doorbraak. Maar het is helemaal niet zeker of de mensheid lang blij zal zijn met die verworvenheden. Het is mogelijk voor de mens om het mysterie van het leven te benaderen, maar op voorwaarde dat hij zijn onderzoek naar boven richt, in de spirituele wereld, in de goddelijke wereld. Wanneer hij zal proberen zich te verheffen naar de sublieme regionen vanwaar het leven komt, erin zal slagen zijn instincten te beheersen en een veel subtieler waarnemingsvermogen te ontwikkelen, ja, dan zal de mens ontdekken wat het leven werkelijk is en hoe hij het intenser, machtiger kan maken, in zichzelf en rondom hem.’ Omraam Mikhaël Aïvanhov