Het Evangelie van Filippus over de opstanding

 

LEES MEER OVER DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN EN/OF BEKIJK VIDEO

BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN

Van de 52 geschriften die in 1945 in Nag Hammadi zijn gevonden zijn er in ieder geval twee die heel duidelijk zijn over wat er verstaan kan worden over de opstanding: het Evangelie van Filippus en de Verhandeling over de opstanding, ook de Brief aan Rheginus genoemd. De paragrafen 17 t/m 22    van het Evangelie van Filippus zijn hierboven te beluisteren. Hieronder volgt de tekst. 

17

Zij die zeggen:
‘De Heer is eerst gestorven en toen opgestaan’,
die dwalen.
Want hij is eerst opgestaan
en toen gestorven.
Als iemand zich niet eerst de opstanding verwerft,
kan hij niet sterven!
Alleen als God in hem gaat leven,
kan hij sterven.

18

Niemand zal een voorwerp van grote waarde
in een kostbaar ding verstoppen,
maar vaak heeft iemand ontelbare
duizenden verborgen in een ding
dat nog geen stuiver waard is.
Zo is het ook met de ziel.
Zij is een kostbare schat,
maar ze is in een nederig lichaam gekomen.

19

Sommigen vrezen dat zij naakt op zullen staan.
Daarom willen ze in het vlees opstaan.
Ze weten echter niet dat juist
[zij die het vlees] dragen,
naakt zijn,
en dat zij die zich van het ‘vlees’ [ontdoen],
(en) zich ontkleden,
niet naakt zijn.
‘Vlees en [bloed zullen] het Rijk [Gods] niet erven. ‘
Om wat handelt het hier,
dat niet geërfd kan worden?
En wat zal dan wel geërfd worden?
Wel, dat wat van Jezus is en ook zijn bloed.
Daarom heeft hij gezegd:
‘Wie mijn vlees niet eet
en mijn bloed niet drinkt
heeft geen leven in zich.’

Wat betekent dit?
Zijn vlees is het Woord
en zijn bloed de Heilige Geest.
Wie dat ontvangen heeft,
heeft eten en drinken
en is bekleed.

Ik bestrijd echter ook de anderen die zeggen:
Het (vlees) zal niet opstaan.
Ze hebben allebei ongelijk.
Als je zegt: ‘Het vlees zal niet opstaan’ ,
zeg me dan wat wel zal opstaan,
opdat we aan jou de eer laten.
Als je zegt: ‘De geest in het vlees zal opstaan’
en ‘dat is ook de lichtdruppel in het vlees,
het is ook de Logos in het vlees’,
dan is dat ook iets dat in het vlees is.

Want wat je ook zegt,
je noemt niets buiten het vlees.
Het is noodzakelijk om in dit vlees op te staan,
omdat alles daarin aanwezig is!

20

In deze wereld zijn zij die de kleren aantrekken
meer waard dan de kleren zelf.
In het Koninkrijk der Hemelen
zijn de kleren meer waard
dan zij die ze hebben aangetrokken.

21

Het is door water en vuur
dat het hele oord gezuiverd wordt.
Het zichtbare door het zichtbare,
het verborgene door het verborgene.
Sommige dingen zijn echter verborgen
hoewel ze toch openbaar zijn.
Want water bestaat in water,
maar vuur bestaat in de zalving.

22

Jezus heeft alles in het geheim gedragen
Hij openbaarde zich namelijk niet zo als hij
[in werkelijkheid] was,
maar hij openbaarde zich zo dat hij gezien
kon worden. […]
Hij openbaarde zich aan [allen].
Aan de groten [openbaarde] hij zich groot,
aan de kleinen klein, […]
aan de engelen als een engel
en aan de mensen als mens.
Daarom was zijn woord voor iedereen
verborgen.

Slechts enkelen hebben hem gezien,
en de gedachte omvat
dat ze zichzelf in hem zagen.
Toen hij zich in heerlijkheid aan zijnleerlingen openbaarde op de berg,
was hij niet klein.
Hij was groot geworden.
Maar hij maakte ook de leerlingen groot
zodat ze konden zien dat hij groot was.

Op de dag van het avondmaal zei hij:
‘U die het volkomene,
het licht,
verenigd heeft met de Heilige Geest,
verenig ook de engelen met ons,
de afbeeldingen daarvan.’

Bron: De Nag Hammadi-geschriften, Het evangelie van Filippus

LEES MEER OVER DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN EN/OF BEKIJK VIDEO

BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN VAN J. SLAVENBURG OVER HET VROEGE CHRISTENDOM