13 Oorsprong nu! – Alles in allen

 

OORSPRONG NU!WEEK 1WEEK 2 – WEEK 3 – WEEK 4 – WEEK 5 – WEEK 6 – WEEK 7 – WEEK 8 – – WEEK 9WEEK 10 – WEEK 11 – WEEK 12 – WEEK 13

BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN

Het volgende gedeelte dat we voorlezen, geeft op bijzondere wijze het ene werkelijke en ware weer: Het licht. In het licht ontdekken we de eenheid van alle mensen, van alle gebeurtenissen en dingen.

Toen wij het koninkrijk beleden dat in Christus is, ontsnapten wij aan de veelvormigheid van vormen, aan de ongelijkheid en de verandering. Want het einde zal een bestaan in eenheid zijn, net als het begin, waar geen mannelijk of vrouwelijk is, geen slaaf of vrije, geen engel of mens, maar waar Christus alles in allen is.

Wat is de gedaante van hem die eerst niet was? Hij zal blijken te zijn. En wat is de natuur van hem die een slaaf was? Hij zal de plaats innemen van een vrij mens. Want zij zullen meer en meer van nature tot inzicht komen en niet alleen door luttele woorden waardoor zij alleen maar door een stem zouden geloven dat dit de weg is. Want het herstel tot de toestand die werkelijk is betekent eenheid.

Uit: Drievoudige verhandeling

BESTEL DE NAG HAMMADI-GESCHRIFTEN

Wij bespraken vorige week hoe het een enkeling of een groep mensen gegeven is opnieuw op te klimmen tot het Koninkrijk. De Drievoudige Verhandeling zegt dat deze mensen ‘ontsnapten aan de veelvormigheid van vormen, aan de ongelijkheid en de verandering.’ ‘Er is daar geen man of vrouw,’ zo zegt de Drievoudige Verhandeling, ‘geen slaaf of vrije, geen engel of mens, maar daar is Christus alles in allen.’

Dit is een mooie en verheven tekst, maar het is zeer moeilijk om er over na te denken. In ons denken gaat veelvormigheid per definitie samen met gescheidenheid. Het is voor ons onmogelijk om zaken voor te stellen die veelvormig zijn, zonder dat deze vormen zich van elkaar onderscheiden, los van elkaar staan. Toch is dat wat de Drievoudige Verhandeling hier probeert uit te drukken. Er is wel veelvormigheid, maar alles en allen zijn tegelijkertijd één. In die zin is er geen mannelijk of vrouwelijk zoals wij dat kennen. Maar er is wel onderscheid in krachten en werkingen, anders zou in het geheel geen sprake kunnen zijn van een schepping, van een openbaringsveld. De krachten en werkingen zijn echter niet in voortdurende strijd met elkaar, zoals dat in onze wereld wel het geval is.

In Genesis 1:27 staat geschreven: ‘En God schiep de mens naar Zijn beeld; […] man en vrouw schiep Hij ze.’ Nu mogen wij het levensveld van de Hof van Eden niet gelijk stellen aan Het Koninkrijk waarover de Drievoudige Verhandeling hier spreekt. Maar toch kun je uit de tekst van Genesis wel de conclusie trekken: als een schepping tot aanzijn komt, dan werken in die schepping altijd de krachten positief en negatief, de beginselen van man en vrouw. Zonder de werking van deze tweelingkracht kan er niets tot stand komen.

Dus ook in het Koninkrijk waar de Drievoudige Verhandeling over spreekt, is deze tweelingkracht geopenbaard. Wij kunnen het de oerkracht noemen, de
Kundalini, die in een positieve en een negatieve energie uitvloeit. Zoals bijvoorbeeld ook elektriciteit alleen maar voorkomt in tweevoudige vorm, positief en negatief.

Het samengaan van de tweelingkrachten binnen deze aardse natuur wordt wel gesymboliseerd door het Yin-Yang teken, waarbij het zwarte het binnenste is van het witte en het witte het binnenste is van het zwarte. De eenheid van krachten zoals die in het Koninkrijk bestaat, is niet in een dergelijk symbool te vatten. 

Wij kunnen alleen maar denken aan een werveling van Licht, dat zich in een bonte schakering uitdrukt in een volkomen, onaantastbare Eenheid.

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN OVER DE NAG-HAMMADI GESCHRIFTEN