Recensie in Paravisie over ‘Eenvoud en diepgang in en voorbij alle tegenstellingen’ over het denken van Jacob Böhme

BESTEL EENVOUD EN DIEPGANG IN EN VOORBIJ ALLE TEGENSTELLINGEN

Het maandblad ParaVisie heeft  in elk nummer een pagina waar vier nieuwe boeken worden besproken door Niels Brummelman. In nummer 10 van 2020 van het spirituele magazine komen in de rubriek recensies naast Eenvoud en diepgang in en voorbij alle tegenstellingen van Boudwijn Koole drie andere titels aan bod: De schaduwen achter de schermen, PostTraumatische Groei en ‘Suus, een kind van de sterren’. Hieronder volgt de tekst van het eerstgenoemde boek, dat een inleiding is in het denken van Jacob Böhme (fakkeldrager van het Rozenkruis 7).

‘Schoenmaker, blijf bij je leest’, zo wordt weleens gezegd. Met andere woorden: men dient zich niet te begeven op terreinen waarvan men onvoldoende kennis heeft. Jacob Böhme wás schoenmaker, maar liet zich door deze zogenaamde wijsheid niet weerhouden. Gelukkig maar, want zijn werk heeft in de eeuwen na zijn dood (1624) talloze geleerden, kunstenaars, mystici en wijsgeren geïnspireerd. Met name de Rozekruisers zijn van hem gecharmeerd. Het is te begrijpen waarom: net als hen, wijst Böhme op het belang van innerlijke verandering.

Pas wanneer wij een revolutionaire transformatie doormaken van ego naar godswezen, kunnen we ontsnappen aan de eindeloze cyclus van wedergeboorte en dood en terugkeren naar huis: het Onbeweeglijk Koninkrijk dat niet van deze wereld is. Dit besef mag dan kardinaal zijn, Boudewijn Koole, kenner en vertaler van een deel van het omvangrijke Böhme-oeuvre, maakt met dit boek duidelijk dat de Duitse mysticus, filosoof en theoloog nog veel meer moois aan ideeën in zijn mars had. Deze doen bijzonder modern aan, terwijl er ook paralellen zijn met denkers uit de Oudheid. Een mooie, zij het soms wat ingewikkelde, inleiding op Böhme’s magistrale werk!

Auteur: Boudewijn Koole Uitgeverij: De Morgenster
★★★★☆