Het geestelijke geluid – vijfdelige cursus van het Gouden Rozenkruis in het voorjaar 2025 – De opstanding van de ziel

 

LEZEN OVER DE CURUS ‘HET GEESTELIJKE GELUID’ EN AANMELDEN

ALKMAARAMSTERDAMARNHEMBERGEN OP ZOOMDEN HAAGDOORNSPIJK (NOVEROSA)EINDHOVENENSCHEDEGRONINGENHAARLEMHILVERSUMHOORNMAASTRICHTROTTERDAMUTRECHTZWOLLE

Het geestelijke geluid. Dat is de titel en het onderwerp van de cursus die het Gouden Rozenkruis verzorgt op de 16 bovenstaande plaatsen in Nederland in maart, april en mei 2025. Het is module 41 van de cursusreeks De Innerlijke Bron. De vijf bijeenkomsten zijn gebaseerd op het in 2024 verschenen boek Beschouwingen over De Stem van de Stilte van H.P. Blavatsky door J. van Rijckenborgh. Hieronder volgt de tekst van het hoofdstuk ‘De opstanding van de ziel uit de persoonlijkheid’. Via de audiospeler bovenaan is de tekst te beluisteren.

BESTEL BESCHOUWINGEN OVER DE STEM VAN DE STILTE

DE OPSTANDING VAN DE ZIEL UIT DE PERSOONLIJKHEID

‘Wanneer uw ziele, sterker wordend,
uit het veilig toevluchtsoord tevoorschijn glijdt
en, het beschermend heiligdom ontvluchtend,
haar zilveren draad ontrolt en voorwaarts snelt;


wanneer, haar beeld aanschouwend op de wateren der ruimte,
uw ziele fluistert: ‘Dit ben ik’ –
verklaar dan, o discipel,
dat uw ziel in het web der dwaling is gevangen.’

De ziel, zo moeten wij inzien, is een gestalte, een lichaam; zij heeft een gedaante en is een voertuig; een voertuig, dat aan de persoonlijkheid wordt toegevoegd en daaraan dus uitbreiding geeft. Het is zeer zeker een bijzonder voertuig. Geest, zo zouden wij kunnen zeggen, is: eerste oorzaak. Geest is niet de schepping, maar datgene wat aan de schepping voorafgaat. Wij zouden geest kunnen vergelijken met de vonk, die het vuur ontsteekt. Maar beter nog is het om geest te zien als datgene wat aan de vonk voorafgaat.

Zo heeft de geest Gods in de oermaterie de geestvonk ontstoken, het oertype van de mens. Dat oertype is voor ieder mens persoonlijk het plan Gods. Als de mens leeft naar dat oertype, dan zal het oertype zich omhullen met een mantel van fijne, etherische aard. Dan vormt zich tussen geest – het onkenbare – en persoonlijkheid – het geopenbaarde – een zeer bijzonder voertuig. Dat voertuig is de ziel. De ziel verklaart ons dus de bedoelingen van de geest.

De ziel dient de geest, de ineigen God te dragen, te ontvangen, te openbaren. Maar let wel: het voertuig is de ineigen God niet. Het voertuig dat de ziel draagt, dat de ziel is, is van lichtsubstantie gemaakt. Het is van zeer verfijnde, astraal-etherische aard en het heeft ook een volkomen eigen levensveld. En zoals de ziel de persoonlijkheid dient te besturen, zo dient de ziel op haar beurt door de geest geleid te worden.

Wij weten, dat de zielegestalte zich ontwikkelen gaat in het etherisch dubbel van de persoonlijkheid, in het etherisch lichaam, dat eerst weer tot een werkelijk heiligdom gemaakt moet zijn om aan de ziel de juiste ontwikkelingsgrond te kunnen schenken. Om dat enigszins voorstelbaar te maken zouden wij kunnen zeggen: zoals een plantje opgekweekt wordt en vervolgens in de volle grond gepoot, zo wordt onze nieuwe ziel opgewekt in het Levende Lichaam van de School, en dan geplant in, verbonden met het rein gemaakte etherisch lichaam van onze persoonlijkheid.

Maar wij weten ook dat er een tijd komt dat de ziel zich bevrijden gaat uit dat beschermende heiligdom. Er komt een tijd, dat de ziel gaat losbreken, ja, losgescheurd moet worden, van het etherisch lichaam. Dat proces noemen wij: de opstanding van de ziel; de opstanding van de ziel uit de persoonlijkheid. Als de ziel dan zo is vrijgemaakt, is zij bevrijd van de aarde, maar toch blijft zij met de persoonlijkheid verbonden; namelijk door middel van die befaamde zilveren draad, die te vergelijken is met een krachtlijn die tot in het onmetelijke kan worden uitgerekt.

Wij zullen ons nu wel kunnen voorstellen dat de mens die in deze toestand van zijn binnengaat, in een zeer bijzondere positie komt te verkeren. Het zielewezen is dan ten eerste opnieuw geboren, vervolgens volwassen geworden en daarna opgestaan, dat wil zeggen: losgemaakt van het persoonlijke etherisch lichaam en ten slotte ingegaan in een volkomen ander levensveld, een veld van leven waarin een volkomen andere ordening heerst dan hier en nu, op deze ons zo bekende stoffelijke aarde. Om die toestand enigermate aan te duiden gebruiken wij wel woorden als ‘eeuwigheid’ en ‘alomtegenwoordigheid’ – maar dat zijn slechts vage aanduidingen van iets dat niet met woorden kan worden gezegd.

Een dergelijk mens kan, bijvoorbeeld, tegelijkertijd op drie verschillende plaatsen worden aangetroffen! Als in uw huis uw stoffelijke lichaam ligt te rusten, te slapen, kan ver vandaar het fijnstoffelijke deel van uw persoonlijkheid, dat in de normale slaaptoestand uitgetreden is, een bepaalde arbeid verrichten. En op nog weer een andere plaats zal uw zielelichaam zich manifesteren. De actieradius van de ziel is dermate veelomvattend en de mogelijkheden van de ziel zijn zo overstelpend groot, dat men zich daar nauwelijks een voorstelling van kan maken.

Het optreden van de ziel is daarbij tegelijkertijd zo positief, zo krachtig, dat de bezitter daarvan heel gemakkelijk in het web van dwaling kan worden gevangen, door bijvoorbeeld te denken, zich in te beelden: ‘Dat ben ik!’

Wat gebeurt er dan? Levend in de stofgestalte is onze stofgeboren persoonlijkheid gevoelig voor dwaling en waan. Het gevolg daarvan is, zoals wij aan den lijve ondervinden, het intreden van verdichting van het voertuig, kristallisatie, verkalking van de persoonlijkheid: dus verstoffelijking. En daardoor zal zich ziekte gaan ontwikkelen en uiteindelijk de dood, die ziekte waaraan de gehele mensheid lijdt!

Maar als nu de ziel, het zielelichaam, zich vereenzelvigt met haar beeld op de wateren der ruimte, zoals De stem van de stilte zo treffend verwoordt, en in die dwaling volhardt, dan ontstaat een tegengestelde beweging; dan ontstaat het grote gevaar van ontstoffelijking, van vervaging, van oplossing van de zielegestalte. Gezien de grote ijlheid van de zielegestalte, die als licht is en die in de heilige taal het gouden bruiloftskleed wordt genoemd, zullen wij kunnen inzien dat zij – gevangen als zij is in de waan – als het ware op hetzelfde moment ontbonden zal worden en terstond niet meer zal zijn. Een directe vervluchtiging vindt plaats.

Stelt u zich voor hoe catastrofaal dit zou zijn. Al het werk van de persoonlijkheidsmens, die met grote moeite en inspanning, in en door de bemiddeling van de genadevolle Lichtstraling van de Christus, de ziel heeft opgebouwd en ten slotte de ziel heeft moeten vrijlaten, zou dan opnieuw moeten beginnen! Wij zullen dan ook inzien hoe terecht de waarschuwing van De stem van de stilte is. Daarom stellen wij vast dat de vrijgemaakte ziel alleen dan werkelijk zal kunnen leven, als zij zich krachtens haar roeping richt tot haar ineigen God, als zij in deze geest haar vervulling vindt. Het bestaan van de ziel is: het bestaan in God. Buiten God heeft de ziel geen plaats, geen doel, geen reden tot bestaan. Zij vervluchtigt dan. Dit moeten wij weten en begrijpen.

Zo is er dus een dood ten leven; een vrijwillige overgave van de stofgeboren persoonlijkheid. En zo is ook voor de ziel overgave en toewijding allesbepalend, toewijding aan het ene werkelijke leven, dat van God en in God is. Want buiten het ene werkelijke leven van en in God kan niets blijven bestaan. Geen mens kan tot de wereld van de levende zielestaat doordringen, die niet leeft naar de heilige wetten die voor de ziel gesteld zijn.

Daarom is het van grote waarde dat wij deze waarschuwing in de kring van leerlingen van de Geestesschool van het Gouden Rozenkruis, die u allen bent, vóór u hebben mogen plaatsen. Met de innige bede in het hart, dat zij ertoe moge bijdragen u voor altijd voor de valstrikken van Maya, de begoochelingen van de waan, te behoeden.

Werp van u de waan van het kristalliserende ik-bewustzijn, dat u zo lang parten heeft gespeeld. Moge het Licht van de geest, van de God in u, uw hoofden en harten, en daardoor uw zielen, steeds geopend vinden; dan zal uw pad u te allen tijde veilig voeren tot de gouden overwinning. Neem het kruis der natuur op u, en wendt u tot de eeuwige stem in het hart van uw micros, dan zal het smalle pad licht zijn en het juk van de zwaarte u tot een zachte aanraking worden.

BESTEL BESCHOUWINGEN OVER DE STEM VAN DE STILTE

LEZEN OVER DE CURUS ‘HET GEESTELIJKE GELUID’ EN AANMELDEN

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN OVER DE STILTE