Recensie over ‘Reins Licht’ van Ingrid Huting van Niejenhuis door Willeke Oskam in Soefigedachtes Lente 2021

LEES MEER OVER REINS LICHT, FRAGMENTEN VAN EEN ZOEKTOCHT NAAR HET LICHT

BESTEL REINS LICHT

De grafische schets van een ronddraaiende derwisj in het licht op de cover doet vermoeden, dat het om een soefi-boek gaat. Al lezend krijg ik het idee dat het universele verlangen van een mens naar het Licht van de goddelijke wereld verbeeld wordt.

De hoofdpersoon Rein vertelt over zijn zoektocht en ontwikkelingsweg aan de hand van zijn levensvragen en de innerlijke rijkdom die hij vindt. Boeken over wijsheidsstromingen en wijze mensen zoals Etty Hillesum, dagboekaantekeningen, pijnlijke levenservaringen, en vooral de gesprekken met zijn vriend Willem moedigen hem aan onophoudelijk nieuwe gebieden in en buiten zichzelf te onderzoeken en te doorgronden.

In het hoofdstuk over zijn moeder, vindt er een verdiepend gesprek plaats met zijn ernstig zieke moeder, over het leven en de dood. Rein is overtuigd dat je na de dood teruggaat naar het Licht. Zijn moeder deelt deze visie nog niet, wel stelt ze Rein vragen over het licht. Vlak voor haar dood voelt moeder licht van binnen. De openhartigheid tussen beiden ontroert me.

Er zijn vele parallellen met het Universeel Soefisme (gesticht door Hazrat Inayat Khan). De gnostische visie is ervan overtuigd dat de wezenskern van de mens uit een goddelijke wereld van licht en vrede afkomstig is en daarnaar moet terugkeren. De persoonlijke ontwikkeling van Rein en zijn uiteindelijke overgave aan de stilte van de ziel, het gebied voorbij de tegenstellingen, maakt het boek hartroerend voor de zoekers op het pad.

Bron: Willeke Oskam in Soefigedachtes lente 2021

BESTEL REINS LICHT

DOWNLOAD SOEFIGEDACHTES LENTE 2021 (PDF)