Vier boeken van godsdienstfilosoof Daniël van Egmond (1947 – 2018)

1. BODY, SUBJECT AND SELF – THE POSSIBILITIES OF SURVIVAL AFTER DEATH, Daniël van Egmond, Utrecht, 1993, alleen tweedehands beschikbaar

2. DE DOOD SERIEUS NEMEN – PERSPECTIEVEN OP LEVEN NA DE DOOD, Daniël van Egmond, Utrecht, Servire, 1996, alleen tweedehands beschikbaar
In ‘De dood series nemen’ roept de auteur ons op af te rekenen met gemeenplaatsen omtrent de dood en het voortbestaan na de dood. Hij stelt dat het pas mogelijk is het sterven serieus te nemen als we het aandurven het leven recht in de ogen te kijken. 
De dood heeft haar eigen kwaliteiten. Deze kunnen ons bestaan pas verrijken wanneer we, ook tijdens dit leven, niet langer vasthouden aan lichamelijk en persoonlijk bezit en ons openen voor de invloed van de ziel. Naarmate we beter leren sterven, verdwijnt de beperking van het ‘ik’ en zal de ziel meer tot leven komen. 
Dit boek wil een gids zijn voor mensen die bereid zijn zowel het leven als de dood serieus te nemen, die hun eigen ervaringen in alle eerlijkheid willen onderzoeken en daarbij behoefte hebben aan kennis over het voortbestaan na de dood. 
LEES BOEKFRAGMENT 1

3. DE MENS EN ZIJN ENGEL, Hilversum, Nachtwind, 2012, € 25,-
Vele goden in het oude Egypte en in India blijken dezelfde functies te vervullen als de engelen in het jodendom, christendom en de islam. Zij zijn het die uit het Heilige, dat is het Ene, de veelheid van de schepping voortbrengen. Zij zijn het die er voor zorgen dat de veelheid steeds naar de oergrond terugkeert. Uit verhalen blijkt dat alles wat er bestaat vanuit twee verschillende perspectieven kan worden bekeken. Ten eerste ‘horizontaal’: al het bestaan verschijnt dan als het resultaat van fysieke processen en is daarom onderworpen aan de wetten die de natuurwetenschap ontdekt heeft.
Ten tweede ‘verticaal’: alles blijkt een unieke uitdrukking te zijn van het Heilige. Zo’n unieke uitdrukking is een engel of een god. Zo heeft elke rivier, elke berg, elke boom en ieder mens zijn eigen engel. We ontdekken dat we ons niet hoeven te beperken tot onze zintuiglijke ervaringen, maar dat we ook mythische, religieuze en mystieke en visionaire ervaringen serieus moeten nemen. 
Bevrijdend is om te ontdekken dat we niet louter een speelbal zijn van natuurkundige processen, Wij zijn niet terug te brengen tot ons brein, zoals de nieuwste ideologie ons voorhoudt. Om dit te doorzien en daaraan te ontsnappen, is het nodig om het contact met onze eigen engel te herstellen. Dit boek is geschreven als een zoektocht naar de mens die wij in wezen zijn. 
LEES BOEKFRAGMENT 1
LEES BOEKFRAGMENT 2

4. DE WERELD VAN DE ZIEL – MUNDUS IMAGINALIS, Hilversum, Nachtwind, 2014, € 25,-
Zoals de mens van het dier verschilt, zo verschilt de ziel van de mens. De ziel begrijpt de taal der symbolen. Zij vindt haar huis in de wereld van de mundus imaginalis. Zij is dynamisch, voortdurend in beweging én draagt de kwaliteiten goedheid, schoonheid en waarheid in zich.
In onze moderne wereld zijn veel mensen ervan overtuigd dat de ziel niet bestaat. Waar men toch over de ziel spreekt, wordt zij meestal vereenzelvigd met de psyche. Oude mythen en verhalen leren ons wat de ziel is: zij is dat aspect van ons bestaan dat min of meer onsterfelijk is. Zij behoort tot een ander niveau van werkelijkheid dan de fysieke wereld. 
Daar waar de ziel verdwenen is, zijn we onze oriëntatie kwijtgeraakt en ontstaat er een niet te bevredigen verlangen en onrust. We zijn dan nog uitsluitend gericht op deze wereld van ruimte en tijd. Zolang we niet weten dat er een verticaal niveau van werkelijkheid bestaat waar de ziel haar domein heeft, zullen alle oplossingen voor deze onrust schijnoplossingen blijven.
LEES BOEKFRAGMENT 1
LEES BOEKFRAGMENT 2