Recensie over ‘De Golem’ van Gustav Meyrink door Edwin Stok: fascinerende roman met vele lagen

LEES DE VOLLEDIGE RECENSIE OVER DE GOLEM

BESTEL DE GOLEM

Het komt niet zo vaak voor dat er een uitgebreide recensie wordt geschreven en gepubliceerd over een esoterische roman die meer dan honderd jaar geleden is uitgebracht. De Golem van Gustav Meyrink is één van de relatief weinige uitzonderingen. Een grondige boekbespreking van Edwin Stok werd in februari 2023 geplaatst op Bazarow.com , een website ‘over alle denkbare boeken en alle denkbaren onderwerpen’. Hij vindt ‘De golem’ fascinerend omdat het boek  vele lagen heeft om te doorgronden.

Edwin Stok besluit zijn recensie met de volgende alinea:

‘Met de nodige voorkennis als bagage zijn er heel wat “aha”-momenten waardoor het boek een stuk vlotter leest. Maar ook zonder deze voorkennis is dit een klassiek meesterwerk van Gustav Meyrink. De sprongen in tijd en locaties in dit literaire werk zijn alleen logisch via het mystieke Boek Ibboer. De Golem is een intrigerend boek voor volwassenen, beklemmend, boeiend, met een flinke dosis diepgang en onwaarschijnlijke gebeurtenissen, mystiek en occultisme. Niet voor iedereen geschikt, maar voor de liefhebber absoluut aantrekkelijk.

Stok begint zijn bespreking met de volgende tekst:

Om alle clues in het verhaal te begrijpen, heeft de lezer extra bagage nodig over de legende van de Golem, de Joodse Kabbala (mystieke en esoterische leer met verschillende lagen om te doorgronden), en over alle mystieke en occulte elementen die het boek De Golem herbergt. De auteur laat namelijk alles wel de revue passeren, maar zonder enige uitleg over de herkomst er van. Daarom geef ik u de benodigde voorkennis;

De oorspronkelijke sage van de Golem speelt zich af in de Joodse wijk van Praag op het eind van de 16e eeuw. In die tijd (het jaar 1580) werd de Joodse gemeenschap belaagd; hun geestelijke leider en Rabbi ziet een oplossing om zijn gemeenschap te beschermen. Hij boetseert uit onbewerkte klei (Kabbala voorschrift) een kolos, een metershoge man, die hij vervolgens “levensadem” inblaast op basis van mystieke verzen uit de Kabbala. Deze schepping wordt de Golem van Praag en gehoorzaamt alleen zijn schepper, de Rabbi. De Golem moet de Joodse wijk gaan beschermen.

Dit doet direct denken aan het Bijbelse Scheppingsverhaal, plus aan de Bijbelse vertelling over de Wachters. De kleireus ontspoort echter en wordt “alle leven” ontnomen, waarna zijn kleiresten worden verstopt in de Synagoge van de Joodse wijk. De mystieke levensverzen zouden ontleend zijn aan de Kabbala, maar ik heb ze nog niet gevonden. Misschien hebben ze nooit bestaan, of misschien zijn ze verloren gegaan. De legende van de Golem is alleen een eeuwen oude legende. Kunstig verweven in het boek De Golem.’

BESTEL DE GOLEM

LEES OVER DE BOVENSTAANDE BOEKEN VAN GUSTAV MEYRINK